RYT PASCHY WEDŁUG „HAGADY” Z 1927 ROKU [1],
podzielony kolorami na cztery części zasadnicze przez autora prezentacji

1.Błogosławieństwo – Kidusz.קַדֵּשׁ
2.Zwierzchnik umywa sobie ręce.וּרְהַץ
3.Spożycie pietruszki (zanurzywszy w słonej wodzie).כַּרְפַּס
4.Dzielenie przaśnika środkowego: afikomanu.יַחַץ
5.Opowiadanie o wyjściu z Egiptu.מַגִּיד
6.Stołownicy umywają sobie ręce.רַחַץ
7.Błogosławieństwo nad przaśnikami.מוֹצִיא מַצָה
8.Spożycie gorzkiego ziela (zanurzywszy w słonej wodzie).מָרוֹר
9.Spożycie kanapki z przaśnika i gorzkiego ziela.כּוֹרֵךְ
10.Podanie do stołu wieczerzy.שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ
11.Spożycie afikomanu.צָפוּן
12.Dziękczynienie za pokarm; prośby o Eliasza i Mesjasza.בָּרֵךְ
13.Odśpiewanie drugiej części Hallelu.הַלֵּל
14.Śpiew ostatni.נִרְצָה

Uwaga: aby ukazać logikę tego podziału, do tekstu oryginalnego z wydania z 1927 roku wprowadzone zostały następujące zmiany:

Oryginalnie w powyższym 14 – to punktowym schemacie sederu paschalnego nie dokonano podziału na cztery części zasadnicze, odpowiadające czterem kielichom, konstytuującym tę strukturę. Nie jest to zagadnienie łatwe, jednakże możliwe do wykonania i konieczne, aby zrozumieć pierwotny ryt Paschy.


[1]  Por. פסח שׁל הגדה Hagada. Opowiadania o wyjściu Izraelitów z Egiptu na pierwsze dwa wieczory święta Pesach. Wydawnictwo Księgarni M. Zalcmana, Wiedeń 1927, s. 5. Hagada dostępna obecnie w «Bibliofilskiej Edycji Reprintów» jako reprint, wykonany z egzemplarza ze zbiorów prywatnych w drukarni Interdruck GmbH w Lipsku, Warszawa 1991.   Istnieje też seder o 15 punktach, różniący się od powyższego tylko tym, że punkt 7. (מַצָה מוֹצִיא) podzielony jest na dwa punkty: 7. (מוֹצִיא) i 8. (מַצָה).