RYT PASCHY JAKO UOBECNIENIE
CEREMONIAŁU ZAWARCIA PRZYMIERZA
W CZTERECH ETAPACH WYJŚCIA Z EGIPTU
Należy podkreślić, że seder paschalny jako uobecnienie ceremoniału zawarcia przymierza Paschy / exodusu ma bardzo ważną cechę:
- nie jest on zbudowany na wzór dramatu, w którym najdrobniejsze kolejne elementy przedstawiają przebieg kolejnych [1] wydarzeń historii zbawienia, dokonanej przez Boga wobec Izraela w Egipcie;
- jest on zbudowany na wzór traktatu, w którym kolejne cztery elementy podstawowe mają swą własną problematykę, odmienną od pozostałych elementów podstawowych.
Te cztery elementy podstawowe rytu Paschy są realizacją czterech głównych elementów ceremoniału (rytu) zawarcia przymierza:
- przedstawienie kontrahentów, a szczególnie silniejszego z nich, jego wszystkich dobrodziejstw, okazanych słabszemu, jego obietnic przymierza,
- przedstawienie prawa przymierza, do którego zachowywania zobowiązuje się słabszy kontrahent,
- podjęcie nieodwołalnego już aktu zawarcia (cięcia) przymierza,
- zapisanie faktu zawarcia przymierza i jego postanowień.
Równocześnie te cztery elementy podstawowe rytu Paschy są uobecnieniem czterech głównych etapów wyprowadzenia Izraela z niewoli Egipskiej:
- czas poprzedzający ucztę paschalną: Pan wielokrotnie objawia się Mojżeszowi, interweniuje w Egipcie na rzecz Izraela poprzez cudowne znaki,
- czas uczty paschalnej: Pan zabija pierworodnych Egiptu, ocala posłusznych Mu Izraelitów,
- czas po uczcie paschalnej: Pan wyprowadza Izraela z Egiptu, przeprowadza do Morza Sitowia i poprzez jego rozcięte wody na drugi brzeg,
- czas nowego życia Izraela: Pan poprzez swego Ducha wzbudza w sercach swego Ludu pieśń chwały; Pan karmi swój Lud w drodze do swojej góry Horeb: zsyła mannę, przepiórki, daje wodę ze skały, daje zwycięstwo nad wrogami; Pan obdarza swój Lud mądrością organizacji spraw społecznych.
Dzięki tej budowie każda liturgia paschalna uobecnia po kolei, w czterech kolejnych etapach, jednocześnie ceremoniał zawarcia przymierza Boga ze swym Ludem, jak i historyczne cztery etapy zbawienia.
Pan bowiem wyprowadził Izraela z Egiptu tak, by jednocześnie zawrzeć z nim przymierze według 4–elementowego ceremoniału starożytnych ludów Wschodu.
Realizacja każdego z czterech elementów podstawowych rytu Paschy mogłaby przebiegać według zróżnicowanego sposobu (formy), pod warunkiem zachowania zasadniczego celu danego elementu. Jednakże seder paschalny określa, że:
- dla 1. i 4. elementu zasadniczą formą jest słowo (mówione bądź śpiewane: 1. hagada paschalna; 4. śpiew hymnów),
- dla 2. i 3. elementu zasadniczą formą jest spożywanie potraw–symboli (2. spożywanie baranka z niekwaszonym chlebem i gorzkimi ziołami; 3. spożywanie afikomanu, wzbogacone modlitwami dziękczynnymi i błagalnymi).
[1] Należy dodać, że podobna w jakiejś mierze sytuacja cechuje tekst Wj 19–24: według komentatorów odzwierciedla on nie tyle kolejność chronologiczną wydarzeń na Synaju, co kolejność teologiczną, mającą za cel promulgację Dekalogu: por. J. Lemański,
Mojżesz – pośrednik Słowa Bożego (Wj 20,18–21), „Verbum Vitae” 7 (2005), s. 15–29. 19. Autor powołuje się przy tym na słynnego średniowiecznego żydowskiego komentatora Biblii, Rambanusa.