Podziękowanie | 5 |
Słowo od autora do wydania pracy drukiem | 6 |
Wstęp | 7 |
1. Ogólna charakterystyka Paschy i jej rytu w świetle Starego Testamentu | 9 |
2. Tradycja Izraela o rycie Paschy | 15 |
3. Księga Wyjścia o rycie Paschy | 21 |
4. Metody czytania i analizowania Pisma Świętego | 23 |
5. Zasadnicza teza niniejszej pracy | 26 |
6. Zasadnicza metoda badań na tle dotychczasowych metod | 28 |
Rozdział I. Podział Księgi Wyjścia na fundamentalne jednostki literackie | 53 |
1.1. Wstęp | 55 |
1.2. Przedstawienie dotychczasowych sposobów podziału Księgi Wyjścia | 60 |
1.2.1. Podział Wj 1–18 w Biblii Hebrajskiej, w Septuagincie i w Biblii Tysiąclecia | 60 |
1.2.2. Odredakcyjne tytuły, dzielące tekst Wj 1–18 we współczesnych wydaniach Pisma Świętego i we współczesnych komentarzach | 66 |
1.3. Poszukiwanie nowego kryterium podziału Księgi Wyjścia 1–18 . | 87 |
1.3.1. Wstęp | 87 |
1.3.2. Egzegeza Wj 3,19 | 88 |
1.3.3. Egzegeza Wj 4,21 | 90 |
1.3.4. Egzegeza Wj 1,1–7,7 | 103 |
1.4. Wyznaczenie głównych perykop w Wj 1–18 | 122 |
1.4.1. Wj 11,9–10 jako odredakcyjne podsumowanie etapu cudów i całej perykopy 6,2–11,10 | 122 |
1.4.2. Wj 12,1–13,16 jako trzecia perykopa | 127 |
1.4.3. Wj 13,17–14,31 jako czwarta perykopa | 153 |
1.4.4. Wj 15,1–21 jako piąta perykopa | 161 |
1.4.5. Wj 15,22–18,27 jako szósta perykopa | 165 |
1.5. Zestawienie głównych perykop w Wj 1–18 | 178 |
1.5.1. Perykopa pierwsza i ostatnia jako inkluzja dla Wj 1–18 | 178 |
1.5.2. יְהוָה objawia siebie – podstawowe przesłanie drugiej perykopy | 182 |
1.5.3. Perykopa trzecia, czwarta i piąta w Wj 1–18 | 191 |
1.6. Podsumowanie rozdziału | 194 |
Rozdział II. Zależność struktury literackiej Księgi Wyjścia 1-18 od sposobu zawarcia przymierza Boga z Abramem (Rdz 15) i od struktury opisu zawarcia przymierzy hetyckich | 199 |
2.1. Wstęp | 201 |
2.2. Rozsunięcie wód morza (Wj 14,21) jako akt analogiczny do przecięcia zwierzęcia | 203 |
2.2.1. Przecięcie zwierząt na połowy (גֶּזר) przez Abrama (Rdz 15,17) a przecięcie morza na połowy (גֶּזר) przez Pana (Ps 136,13) | 203 |
2.2.2. Rozdzielenie Morza Sitowia w Księdze Wyjścia | 206 |
2.2.3. Rozdzielenie Morza Sitowia w Księdze Proroka Izajasza | 209 |
2.2.4. Znaczenie rzeczowników «רַהַב» (Rahab), «תַּנִּין» (Smok), «לִוְיָתָן» (Lewiatan) oraz czasowników opisujących akt Boga wobec desygnatów tych rzeczowników | 212 |
2.2.5. Podsumowanie analiz aktu rozcięcia morza | 217 |
2.3. Proroctwo Jeremiasza o zawarciu przymierza Pana z Izraelem w dniu wyprowadzenia go z Egiptu | 218 |
2.3.1. Elementy przymierza w Księdze Proroka Jeremiasza 11,1–8 i w Księdze Wyjścia 1–18 | 218 |
2.3.2. Elementy przymierza w Księdze Proroka Jeremiasza 7,22–23 jako uzupełnienie proroctwa Jeremiasza 11,1–8 | 223 |
2.3.3. Elementy przymierza w Księdze Proroka Jeremiasza 31,31–33 | 226 |
2.3.4. Podsumowanie badań Księgi Proroka Jeremiasza | 232 |
2.4. Elementy przymierza w Księdze Proroka Ezechiela 16,6–8; 20,5–10; 23,1–49 jako uzupełnienie proroctwa Jeremiasza 11,1–8; 31,31–33 | 234 |
2.4.1. Wstęp | 234 |
2.4.2. Pierwsza alegoryczna historia Izraela | 236 |
2.4.3. Druga alegoryczna historia Izraela | 242 |
2.4.4. Trzecia alegoryczna historia Izraela | 244 |
2.4.5. Podsumowanie badań alegorii Ezechielowych | 244 |
2.5. Literacki schemat opisu zawarcia przymierzy hetyckich a schemat literacki Księgi Wyjścia 1–18 | 247 |
2.5.1. Wstęp | 247 |
2.5.2. Literacki schemat opisu zawarcia przymierzy hetyckich | 248 |
2.5.3. Literacki schemat opisu zawarcia przymierzy biblijnych | 252 |
2.5.4. Literacki schemat Wj 1–18 w świetle zbadanych schematów opisu zawarcia przymierza | 257 |
2.5.5. Analizy końcowe | 274 |
2.6. Podsumowanie rozdziału | 279 |
Rozdział III. Ryt Paschy a struktura literacka Księgi Wyjścia 1–18 | 285 |
3.1. Wstęp | 287 |
3.2. Świętowanie Paschy w świetle biblijnej historii Izraela | 288 |
3.3. Wprowadzenie w opis przebiegu uczty paschalnej. Podział sederu na 14 punktów i na cztery części | 291 |
3.3.1. Podstawowe informacje o sederze paschalnym | 291 |
3.3.2. Czynności bezpośrednio poprzedzające paschalny seder | 293 |
3.3.3. Zasadnicza 14–to punktowa struktura sederu paschalnego | 295 |
3.3.4. Część I sederu paschalnego | 297 |
3.3.5. Część wspólna dla I i II części sederu | 300 |
3.3.6. Część II sederu paschalnego | 303 |
3.3.7. Część wspólna dla II i III części sederu | 305 |
3.3.8. Część III sederu paschalnego | 314 |
3.3.9. Część IV sederu paschalnego | 320 |
3.4. Poprawne rozumienie afikomanu jako «przaśnika upamiętniającego wyprowadzenie Izraelitów przez Pana z Egiptu» | 322 |
3.4.1. Wstęp | 322 |
3.4.2. Słowa hebrajskie, związane z afikomanem | 322 |
3.4.3. Struktura literacka perykopy prawa (Wj 12,1–13,16) a problematyka afikomanu | 330 |
3.4.4. Podsumowanie i wnioski | 339 |
3.5. Znaczenie zakazu spełniania w czasie Paschy ofiarowania Panu «otwierających łono», nakazanego w perykopie prawa (Wj 12,1–13,16) | 342 |
3.5.1. Wstęp | 342 |
3.5.2. Porównanie nakazów i zakazów perykopy prawa (Wj 12,1–13,16) z ich spełnianiem w sederze paschalnym | 343 |
3.5.3. Zakaz zawarty w traktacie «Pesachim» X. 8 w świetle znanych interpretacji | 349 |
3.5.4. «מַפְטִירִין» – otwierający łono, czyli pierworodni | 354 |
3.5.5. Wnioski z analiz. Podsumowanie | 356 |
3.6. Porównanie struktur Wj 1–18 i sederu Paschy | 357 |
3.7. Struktura perykopy prawa a antycypacyjny charakter uczty paschalnej | 363 |
3.7.1. Wstęp | 363 |
3.7.2. Analizy leksykalne | 364 |
3.7.3. Wnioski . | 368 |
3.8. Podsumowanie rozdziału | 372 |
Zakończenie | 379 |
Streszczenie | 395 |
Summary | 403 |
Bibliografia | 411 |
I. Źródła biblijne | 413 |
II. Źródła kościelne | 415 |
III. Hagady Paschalne, pisma rabiniczne, encyklopedie żydowskie | 416 |
IV. Komentarze do Biblii i pism rabinicznych | 418 |
V. Programy komputerowe | 427 |
VI. Leksykony i podręczniki w formie elektronicznej w BibleWorks 6.0 | 427 |
VII. Leksykony, konkordancje i słowniki biblijne, introdukcje biblijne | 427 |
VIII. Literatura pomocnicza | 431 |
IX. Inne leksykony, słowniki | 435 |
X. Słowniki i pomoce językowe | 436 |
Charakterystyka zawartości niniejszej strony, jej słów kluczowych:
Spis treści: W. Kosek, Pierwotny ryt Paschy w świetle schematu literackiego Wj 1-18. dr Wojciech Kosek prezentuje pracę doktorską: Pierwotny ryt Paschy w świetle schematu literackiego Księgi Wyjścia 1-18, obronioną na Wydz. Teologicznym PAT w Krakowie 17. 01. 2008 r. Tu: spis treści. A oto słowa kluczowe: Pismo Święte, Księga Wyjścia, Izajasz, Jeremiasz, egzegeza, Pascha, ryt, celebracja, afikoman, struktura literacka, Morze Sitowia, przymierze, traktat, Hetyci, seder, Talmud